Přidejte se do naší facebookové skupiny Free Pub a pojďte s námi diskutovat :o)
Překlenutím řeky Colorado mezi Kalifornií a Arizonou je betonová přehrada a most se svastikou. Tyto kříže, které symbolizují hrůzu pro miliony lidí, jsou zapuštěné palec a půl do těžkého betonu a to nepochybně kvůli tomu, aby vydržely celé generace. Tento design použil Adolf Hitler. Na přehradě je 47 svastik.
Lidová tradice má za to, že němečtí váleční zajatci druhé světové války jsou zodpovědni za začlenění svastiky a zároveň pomáhali obnovit přehradu a most během druhé světové války. Ačkoli byli v tehdy němečtí válečný zajatci v táboře v nedalekém městě Yuma, hákové kříže tam nedali oni. Byly tam dány vládou Spojených států.
V roce 1903 ministerstvo vnitra Spojených států amerických, skrze úřad pro zúrodňování, že by měla být postavena přehrada na řece Coloradu nad městem Yuma. Přehrada by byla hlavní pro zavlažovací systém odvádějící vodu do vyprahlé půdy pod hrází po obou stranách řeky.
Po měsících studia byla 10. května 1904 výstavba přehrady povolena americkým ministrem vnitra. Kontrakt byl svěřen soukromé firmě 6. července 1905 a stavba začala o dva týdny později.
Čtyři betonová jádra, 40 stop vysoká a 5 stop široká, byla nalita přes řeku, směs hlíny a kamení byla nahromaděna mezi tyto jádra, aby vytvořila základ přehrady. Přehrada byla poté pokryta osmnácti palci betonu.
Kvůli překročení nákladů 23. ledna 1907 „byla práce převzata vládou a dokončena 20. března 1909.“
Následující rok, vody odkloněná pomocé Laguna Diversion Dam (oficiální název přehrady) zavlažila tisíce akrů Arizony, Kalifornie a zemědělské půdy v indiánské rezervaci. Jde o první přehradu postavenou americkou vládou na řece Colorado.
Na obou koncích přehrady byly vybudovány velké betonové přelivy.
Velké „brány“ (až 20 stop vysoké a 40 stop široké) mohou být zvýšeny nebo sníženy pro kontrolu vody protékající přelivy, zatímco menší přelivy, tzv. „výhybky“ (proti proudu od velké brány) jsou určeny k odvodu vody do systémů kanálů, které zavlažují zemědělskou půdu dolů po řece.
Ovládání průtoku vody do výhybek (a pak do kanálů) mají na starost menší brány zvané „flashboards.“ Obklopeno zdivem je na kalifornské straně přehrady 34 těchto flashboards a 8 na arizonské straně.
Každý pilíř zdiva mezi flashboards na arizonské straně hráze je zakončen hákovým křížem. Betonu v těchto místech je zapuštěnéjeden palec hluboko a obsahuje hákový kříž, který je zapuštěný další palec a půl do betonu.
Sto padesát metrů proti proudu je klenutý betonový most, který byl postaven pro snadný přístup k vrcholu hráze.
Ve středu oblouku na obou stranách mostu jsou iniciály USRS (United States Reclamation Service). Směrem od iniciálů je na jedné straně deset hákových křížů.
Dnes ti, kteří navštíví tuto památku se nad hákovými kříži pobaví, jsou zmatení a nebo zděšení. V době kdy se hákové kříže do přehrady udělaly nad tím nikdo nepozvedl ani obočí. Hákový kříž v té době (před tím než mu Hitler a nacisté dali dnešní reputaci) neměl tak temnou proslulost jakou má dnes.
V dávných dobách byla svastika běžná. S okraji zahnutýmy doprava byla svastika symbolem slunce, ohně a blesku pro národy od Skandinávie po Indii a Čínu.
V germánské mytologii byla svastika požárem, který zatočil Zemi do existence. Pro buddhisty reprezentuje dharmu, univerzální harmonii a rovnováhu protikladů. Levotočivá svastika dále značí lásku a milosrdenství, pravotočivá sílu a inteligenci. Později se stala po celém světě symbolem života a štěstí. Zdobila štíty křižáků ve středověku a dodnes ji lze nalézt na dveřých domů v Koreji.
Protože američtí Indiáni používali svastiku, někteří lidé věří, že hákové kříže byly umístěny na přehradu jako pocta indiánům. Nicméně v roce 1908 (když svastiky byla dána do přehrady) Geronimo byl ještě živý a k poslední hlavní „bitvě“ v indické válce došlo před více než před deseti lety. V roce 1908 postoj americká vlády (a většiny Američanů) nebyl vůči Indiánům smířlivý.
Když bylo provedeno předběžné vyšetřování na místě přehrady v roce 1903, ukázalo se, že by bylo nemožné postavit hráz konvenční konstrukcí. Pro tisíciletí řeka Colorado ukládala vrstvu za vrstvou naplavenin z údolí. Vzhledem k hloubce bahna, bylo považováno finančně za nemožné postavit přehradu obvyklým způsobem. Byla tedy potřeba netradiční konstrukce.
Nikde jinde v USA taková přehrada neexistuje. Vláda inženýři byli nuceni hledat v zahraničí bezpečné ukázky těchto hrází. Nakonec se našel druh přehrady, kterou hledali, na řece Jumna v severní Indii.
Částečný překlad článku SWASTIKAS ON THE COLORADO
http://smoter.com/flooddam/swastika.htm